Треба ХОЧА Б РОЗПОЧАТИ ПРОЦЕС грунтовного обговрення проблеми, залучити організації та фірми до роботи, залучити людей, що згідні на громадських засадах працювати над цим ділом та мають конструктивні пропозиції.
Президенту України В.А. ЮщенкоКопія:Раді з питань національної безпеки та оборониМіністерству з питань європейської інтеграціїМіністерству юстиціїМіністерству економікиШановний Вікторе Андрійовичу!Уся українська спільнота користувачів та розробників відкритого програмного забезпечення (тобто програмного забезпечення з відкритими похідними кодами, скорочено - ВПЗ) звертається до Вас. Знаючи той великий та нелегкий обсяг роботи на шляху до справжніх демократичних перетворень у нашій державі, що потребується від Вас та Вашої команди, ми звертаємося до Вас саме зараз з декількох причин.Перша - це потенційна небезпека для збереження стратегічної національної конкурентноздатності у сфері інформаційних технологій. Й друга - можливі наслідки існуючого становища в сфері інформаційного забезпечення надання послуг держави своїм громадянам й особливо - підприємцям та представникам бізнесу, як основі національної економіки.Розкриємо детальніше ці положення. Перша зазначена небезпека випливає з останніх законодавчих нововведень старого складу КМУ у сфері інформатизації освіти. Крім останніх зусиль у сфері боротьби з порушеннями в галузі інтелектуальної власності, що вони всяко підтримуються спільнотою користувачів та розробників ВПЗ, ці нововведення дозволяють практично безконтрольно здійснювати закупівлі інформаційно-програмної продукції у мирового та українського монополіста у цей сфері - американської компанії Microsoft.Всіляко підтримуючи принципи свободного ринку, вільної конкуренції та свободи підприємництва у нашій країні, наша спільнота виступає категорично проти безконтрольного запровадження названої продукції в галузі освіти. Вочевидь порушуючи рекомендації ООН про пріоритетне використання програмного забезпечення з відкритим кодом в галузі освіти, така ініціатива імовірно призведе до ще більшої монополізації ринку у найближчі п'ять років Вашого президентства та сприятиме "зав'язуванню" економічних стосунків на одного постачальника. Як високий професіонал у сфері економіки Ви, напевно, розумієте можливі наслідки такого рішення, у тому числі його вплив на національну безпеку. Отож прийнявши таке рішення тільки за вказаними принципами демократичного розвинутого ринку, а скоріше за недалекоглядністю та приватними інтересами деяких чиновників, ми маємо можливість отримати зубожіння та деградацію таких принципів у найближчому майбутньому.Друга вказана нами небезпека полягає у наступному. Загально розповсюдженою практикою в межах усієї країни є прийняття державними органами та установами усієї податкової та іншої звітності й документації в переважно закритих файлових форматах, що належать вже згаданій закордонній компанії Microsoft, або за допомогою програмного забезпечення, що безальтернативно працює виключно на системах цієї компанії. Очевидними є наступні факти та наслідки: а) робота владних органів є непрозорою, відсутня стандартизація загальнопоширених форматів обмінів даних між владними органами та громадянами; б) держава витрачає величезні кошти, вивозячи капітал назовні для закупівлі та адаптації програмного забезпечення; в) державні установи витрачають (або витрачатимуть у разі повністю законного придбання комерційних інформаційних систем компанії Microsoft) величезні кошти вітчизняних платників податків на надання робочих місць та дотування підприємств закордоном; г) створюються сприятливі умови для виникнення багаточисельних випадків корупції та марного витрачання бюджетних коштів з боку посадовців, що приймають рішення у сфері закупівлі та створення програмного забезпечення в органах державної влади.Поряд з відсутністю вказаних проблем щодо наслідків використання закритих комерційних інформаційних форматів та систем програмне забезпечення з відкритими похідними кодами має ряд додаткових переваг:- відсутність єдиного правовласника- можливість аудиту та сертифікації надійності та безпеки коду- підвищений рівень безпеки, що характеризує стиль розробки та підтримки такого роду ПЗ- додаткові можливості стандартизації завдяки відкритим документованим форматам та принципам роботи- легкість модифікації такого ПЗ, завдяки відкритості коду та можливості його подальшого використання.Не завжди впровадження ВПЗ є легким та очевидним. Часто це зумовлено вже існуючою тенденцією переважного використання неліцензійних версій ПЗ від компанії Microsoft, у тому числі та насамперед у органах державної влади, що по суті формують та задають тон у цій сфері для більшості суб'єктів господарювання. Але вже існує достатня кількість прикладів політичної волі та практичного сенсу щодо прикладів впровадження ВПЗ в державних закладах розвинутих країн та навіть в українських реаліях.Українська спільнота користувачів та розробників відкритого програмного забезпечення, розуміючи всю складність та неоднозначність цього питання та шляхів його вирішення пропонує Вам наступне:1. Беручи до уваги питання національної безпеки та побудування саме українського економічного потенціалу, рішучо відмовитися від практики використання приватного програмного забезпечення та закритих й отже потенційно небезпечних файлових форматів в органах державної влади та місцевого самоврядування, у т.ч. в закладах освіти.2. Враховуючи принципи свобідної ринкової конкуренції, економічної доцільності та положень Закона України "Про інформацію" й беручи до уваги передовий досвід учасників європейської спільноти, розробити та затвердити відкриті та ефективні стандарти обміну даних між державними установами, громадянами, підприємствами, установами й організаціями, що не залежать від операційної системи та конкретної програми.3. Маючи за критерій ефективності роботи Президенту та Уряду кількість новостворених робочих місць, вжити заходів для спрямування коштів, що призначалися для закупівлі продукції з інформатизації закордонної компанії Microsoft на створення робочих місць з додаткової адаптації та локалізації великої кількості програм та систем, що вже існують на умовах відкритості похідних кодів та перебувають під відкритими ліцензіями сімейства GPL або BSD, для потреб функціонування державних органів та освітніх установ.4. Прагнучи до ефективного та відкритого механізму витрачання бюджетних коштів у сфері інформатизації запровадити прозору систему державних тендерів на створення, адаптацію та локалізацію відкритого програмного забезпечення, яка б не була залежна від будь-якої постаті чиновника або групи чиновників та мала можливості громадського контролю.Сподіваємося, це вищенаведені пропозиції будуть всебічно проаналізовані та враховані при визначенні політики нового уряду, очолюваного Вами. Вказані заходи є амбітними, але вкрай необхідними нашій все ще молодій державі, яка нарешті встала на шлях демократичного сталого розвитку. Зі свого боку учасники спільноти користувачів та розробників відкритого програмного забезпечення готові надати усіляку можливу підтримку та взяти участь в усіх етапах цього процесу.З повагою,уся спільнота www.osdn.org.ua
Найбільш дивним є використання ПЗ від Microsoft Corporation у силових відомствах, незважаючи на відомі проблеми з захистом інформації у цього ПЗ, це взагалі становить загрозу безпеці національній безпеці України.
При погодженні та отриманні підтримки з боку ПП "Яблуко" лист йде до Президента та публікується на maidan.org.ua...
Лист можна опублікувати на Майдані і без підтримки Яблука (це 99% "за"). До того можна також спробувати буде додати у якісь друковані ЗМІ та на сайти. Коли лист буде повністю готовий, спробую допомогти чим зможу.Прошу також взяти до уваги:1. Лист не повинен бути надто великим. Його ніхто не читатиме - таке вже чиновництво. В найкращому варіанті він повинен складатись з двох частин: не надто довге резюме основного тексту (2-4 сторінки) і основний текст (тут вже можна розпинатись).2. Звернути увагу на перехід з МС Офіс на ООо, з ІЕ на Мозиллу і ФайрФокс, з Аутглюка на Буревісника. Точніше, більше уваги до легкості переходу.3. Першочергова увага на економії.Віталій Стопчанський, Київ
http://www.mycomp.com.ua/text/6736