вирішено!І так. був дефект зображення (тільки в кедах) при переміщенні вікна - бокові рамки не рівні а пилкою, при прокрутці тексту, зображень вони змішувались, накладались. лікувалось рестартом версії OpenGL в ручну.
поколупавшись в настройках виявив шо також лікує рестарт служби VSunc (запобігання розривам) Тамже системні параметри/ефекти стільниці/додатково. гуглюваня vsunc показало шо це вертикальна синхронізація карточок не-відія. а запит vsunc tect дає на ютубі тестові відоси вертикальних смуг горизонтально переміщуваних. якшо вертикальна синхронізація працює то смугибудуть рівні. якшо ні то пилкою.
пошуки методів нормалізувать кадрову синхронізацію пояснили шо це проблемка композитниих менеджерів вікон, як kwin. компіз в гномі пимусово pобить все сам. в іграх пацює nvidia-settings, чи проставлена там галка.
коротше в убунтоводів найшов запис чувака - що він робив, і йому непомогло. я дещо повторив, і в мене попустило
було: xorg.conf
# nvidia-xconfig: X configuration file generated by nvidia-xconfig
# nvidia-xconfig: version 340.46 (buildd@brahms) Tue Oct 7 08:00:32 UTC 2014
Section "ServerLayout"
Identifier "Layout0"
Screen 0 "Screen0"
InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard"
InputDevice "Mouse0" "CorePointer"
EndSection
Section "Files"
EndSection
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Mouse0"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "auto"
Option "Device" "/dev/psaux"
Option "Emulate3Buttons" "no"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection
Section "InputDevice"
# generated from default
Identifier "Keyboard0"
Driver "kbd"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Monitor0"
VendorName "Unknown"
ModelName "Unknown"
HorizSync 28.0 - 33.0
VertRefresh 43.0 - 72.0
Option "DPMS"
EndSection
Section "Device"
Identifier "Device0"
Driver "nvidia"
VendorName "NVIDIA Corporation"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Screen0"
Device "Device0"
Monitor "Monitor0"
DefaultDepth 24
SubSection "Display"
Depth 24
EndSubSection
EndSection
додав секцію
Section "Extensions"
Option "Composite" "Enable"
EndSection
додав потрійну буферизацію
в секцію "Screen"
Option "TripleBuffer" "1"
в секцію "Device"
Option "Coolbits" "1" # це просто для розгону. (можна і в іншу секцію)
Option "TearFree" "true"
в секцію "ServerLayout"
Option "AIGLX" "on"
це все. всі зміни. перзавантажився прдертись нема до чого в приципі
просто ідеал.
правда в мене ше не дуже страшний випадок був. буває в режимі перегляду відео рве.
ps хотів вокоскріном зняти косяк, але на відео чогось не зафіксувалось. як привид у дзеркалі.
в натурі є, а на відео нема
так шо всім дякую за співпрацю, всім пасіба, всім пока. будуть іше новини - іше порадую.